دزک سرزمین مادری

دزک از روستاهای بخش کیار، دهستان کیار شرقی، شهرستان شهرکرد

دزک از روستاهای بخش کیار، دهستان کیار شرقی، شهرستان شهرکرد از زمره محال چهار گانه(لار، کیار، می‌زدج و گندمان) ، که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد ، مرکز استان واقع گردیده‌است.از اواسط دوره قاجاریه به این سو، روستای دزک از نواحی حاکم نشین این منطقه به شمار می‌آید و همپای دیگر نقاط همجوارش، یعنی سورک و موسی آباد ، به عنوان یک منطقه دارای اهمیت تلقی می‌شود

بایگانی
  • ۰

آغاز سخن

سال 94 بود فضای مجازی تازه همه گیر شده بود ،دزک هم مانند دیگر جوامع برای خود کانال و گروه داشت همه  مشغول سرگرمی و عادت به فضای مجازی بودند گروهها پرشده بود از جک ها و پیام های دوستانه و احوالپرسی های روزانه هر روز تکرار بودو تکرار باعث عادت به روال نانوشته روزمرگی ،

آری اینچنین بود حال ما

سخن به اطناب نرود

حالا دیگر گروههای با فضای روزمره دگرگون شده بودن همه از غم شکستن درخت می

گفتند

تغییر شکل گرفت روزمرگی از بین رفت هرکس پیشنهادی داشت هرکس به نحوی می خواست سخنی نو بیاورد تا غم شکستن ابول را بکاهد،

فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر

سخن نو آر که نو را حلاوتیست دگر،

کم کم همه فهمیدند که اتحاد چاره ماست کار گروهی می تواند کمک کند،حقیقتا غم و اندوه بسیار بود اما چاره ای جز اتحاد نداشتیم ،

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد

من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم

#درخت_مهربانی شکل گرفت همه باهم کاری عجیب کردیم هزار نهال درخت را در دزک کاشتیم ،عجیب است #1000 نهال برای یک روستا

دیدیم که اگر بخواهیم می شود بهت همه را فراگرفت امید در دلها جوانه زد

متن گزارش سال #95

امسال به تجربه پارسال راه را ادامه دادیم #به_یاد_ابول و دقیقا در جایی که ابول ریشه داشت درخت را خواستیم بکاریم

همدلی دوباره در رگهامان جریان پیدا کرد اینبار هم مانند پارسال برنامه ها چیده شد امسال آقای اسدی مسئولیت اجرایی را به عهده داشت مهندس کاویانی دهیار روستا  روال کارها را سرعت داد و جناب صفری عزیز بدون هیچ چشم داشتی و با بزرگمنشی خاص خود تمامی نهالها را فراهم کرد ،

گزارش روز 13  اسفند

13 اسفند امسال برای ما روز شانس بود

چون بذر مهربانی را که پارسال جوانه زده بود رشدش دادیم

ساعت 8 صبح گروههای سبکاد و رفتگران طبیعت در میدان روستای دزک حضور یافتند اهالی روستا هم آمده بودند ،صبحانه را در قنات با صفای رئیس خوردیم و به سمت کوه تاپو حرکت کردیم ،همه در نهالستان آقای صفری جمع شدیم  ،حدودا تعداد جمعیت 80 نفر بود از پیر و جوان گرفته تا دختر وپسر ،امسال درخت کاشتنمان رنگ کوهنوردی داشت جلودارمان آقای مسیح احمدی بود همه در یک خط به سمت کوه حرکت می کردیم کوهنوردی یعنی گروهی ترین ورزش باعث شد کار گروهی ما رنگ وجلایی خاص به خود بگیرد آقای احمد لله گانی و عباس محسنی درخت سنگین ابول را تا بالای کوه آوردند ، در مسیر همه به هم کمک می کردند بلاخره به قله رسیدیم هنوز محل ابول هزار ساله جایش خشک نشده بود #به_یاد_ابول درخت ابول جدید را در همان محل کاشتیم تا نشان دهیم #امید_بذر_هویت_ماست

و  این امید باعث شد هرسال به قول علی اکبر دهخدا ز شمع مرده یاد آوریم

یادآر ز شمعِ مرده! یادآر!

گزارش نویس : حسین اسماعیلی  @dezaki

یکی از اهداف کانال دزک نامه حمایت از محیط زیست است در هرکجای هستید همایشهای محیط زیستی خود را برا ما بفرستید ،محیط زیست مرز و بوم نمی شناسد